Du menar alltså att en fågel i hatt ska... Rädda världen?

Eventets dag 3 av 4 är över och avklarad. Projektledaren - som också är den enda vettiga personen bland de tillskott, eller snarare stolpskott, vi fått till Styrelsen i år -  hade varit nådig nog att ge mig sovmorgon. Insåg dock så snart jag kom dit att jag egentligen inte behövt komma alls; det fanns absolut ingenting att göra, utom att glufsa buffé och spankulera omkring i mitt tält till tröja och försöka se uppmärksam ut.


Denna tillvarons döda vinkel gav mig dock möjlighet att titta lite noggrannare på de företagare som varit korkade nog att hosta upp tusentals dollar (plus flygbiljett) för att komma till Eventet. Ett enmansföretag, vars bås lyckades se ännu deppigare ut än övrigas, fångade mitt intresse:


Killen i fråga är i min ålder, och hade laddat upp med såväl illasittande kostym som matchande gröna affischer, broschyrer och visitkort, liksom en ensam papplåda. Hela rasket var täckt med företagets maskot:

En fågel. I hatt.


Och som om detta inte vore suspekt nog visade sig själva företagsnamnet vara en direktöversättning från svenska till engelska av orden "örn i hatt". Googla själva om ni inte tror mig. (Eller nej, googla skiten vare sig ni tror mig eller inte, för hela grejen är så bisarr. Och man inte kan låta bli att fullkomligt slukas av killens filantropiska men ack så naiva världs- och självbild)


Grädden på märklighetsmoset är dock själva affärsidén: En liten, cirka 20 x 20 cm stor papplåda, som enligt utsago skall vara en miljöinnovation; en produkt vars användning inte bara garanterar total energieffektivitet utan också (ordagrant!) anges kunna rädda världen.


Inte illa för en liten papplåda.


Men när man (= nyfiken Joli) öppnar lådskrället trillar följande oklara beståndsdelar ut:

-          Ett (1) par tofflor

-          Två (2) små plastpåsar som innehåller något kristalliknande material

-          En (1) lågenergilampa

-          En (1) snöskrapa

-          Ett (1) duschmunstycke

-          Ett (1) timglas


Slut.


Är det bara jag, eller sätter den här killen lite väl stor tilltro till Många Bäckar Små-principen? I vilket fall - den som kan förklara hur en hattbeklädd fågel ska kunna stoppa växthuseffekten med hjälp av ett par tofflor och en snöskrapa får gärna slå mig en signal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0