WTF?!

Under termin två på juristprogrammet, när vi läste avtalsrätt, var det eviga diskussioner om begreppet "oskäligt". Alltså vilka uppgörelser, kontrakt, arrangemang o.s.v. som kunde anses oskäliga. Och idag, mina vänner, fick jag ett klockrent exempel på vad detta otrevliga lilla ord kan innebära:

Eftersom jag är lite halvparanoid -och tämligen slarvig- brukar jag se till att inte ha mer än några hundra dollar på det konto man kan komma åt med mitt bankomatkort. Blir kortet stulet ska tjyven stå där med skägget i brevlådan och bara få ut någon ynka hundradollarssedel. Himlarns fiffigt av mig.

Men idag gick min briljanta plan snett. Snett royal. Den hundradollarsöverföring jag var helt säker på att jag gjort i förrgår tycks nämligen inte ha gått igenom, så att mitt redan ganska magra konto gapade än tommare än vanligt. Detta registrerades uppenbarligen inte av mitt debitkort (debit! Som i inte kredit!) eftersom jag glatt kunde handla cirkus fem småsaker (macka, flaska vatten, tuggummi...) fastän det egentligen stod noll på kontot. Och så snart jag upptäckte detta och satte in nya dollares på kontot, för att täcka upp min deficit, passade freakin´ Bank Of America på att dra en straffavgift á 35 dollar PER GÅNG från mitt konto.

Fem gånger trettiofem är 175 freakin´dollar! Som alltså bara är puts väck från mitt stackars konto på grund av några mackor och ett tuggummipaket.

Vid upptäckten av denna plundring fick jag, som trodde mig ha blivit en harmonisk surfarsjäl under månaderna här i SoCal, samma 190-puls som brukade poppa upp strax innan tentan delades ut i Uppsala, och måste fortfarande brace myself för att inte springa ner till mitt lokala bankkontor och ha sönder något. Eller snarare allt de äger och har.

Åh, jag är så arg så arg, och vet redan nu att det kommer vara lönlöst att försöka använda logiska resonemang (Det är inte rimligt att ta ut 175 dollar straffavgift för utgifter som inte ens täcker hälften av den summan) mot deras fejkvänliga company policies (Sorry mam, those are the rules!) och vet alltså redan ikväll att mitt bankbesök imorgon bitti kommer att bli en orgie i aggressioner, gnäll, lock, pock, diskussioner, hot och hänvisningar till knappt läsbara kontrakt jag skrev på för ett halvår sedan.

Usama, var är du när man behöver dig??


P.S. Morgondagens amerikanska nyhetssändningar om den San Diego-bank som fått ordet "oscheeligt" smetat i hundbajs längs hela entrén har på intet, och då menar jag intet, vis med detta inlägg att göra!  

Kommentarer
Postat av: Mamma

Anna!! Akta Banken! Har jag inte lärt dig att man inte får slåss när man blir arg?! Det är bättre att du avreagerar dig så här fenomenalt verbalt istället. Jag skrattar hela vägen till min bank. Ska jag föra över lite pengar...?? Kram från mamma

2008-04-24 @ 12:41:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0