Bastuklubben

Hemma i mellanmjölkens land är jag knappast känd för min Nationalstolz. Och även om Jobbet ju i mångt och mycket går ut på att promota Sverige, arrangera events med koppling till Sverige osv har jag aldrig varit en av dem som blir tårögd av tanken på IKEA. Inte ens nu, efter att ha varit borta i Amerrikat i snart ett halvår.

Men härom dagen insåg jag att det finns ett undantag, ett tillfälle då jag plötsligt blir svenskare än knäckebröd: i den amerikanska bastun. På skolan där jag spenderar mitt utbytesår finns nämligen ett tämligen oflådigt men ack så funktionsdugligt gym, där jag försöker pressa in någon session i veckan. Och i Måndags tänkte jag, som egentligen inte är särskilt formalistisk gällande denna finska nationalsport, att det vore skönt att ta en tur till den varma, mörka, vagt trädoftande bastun. Men icke.

För i the land of Jessica Simpson bastar man
1: Med kläder på
2: Med TRÄNINGS-kläder på
3. Med SVETTIGA, NY-insvettade träningskläder på
4: Med ipoden på, helst på allra högsta volym
5: I grupper om sju, pladdrandes. Åtminstine om man är en Kappa Beta Zeta, Zeta Alpha Gamma eller någon annan av de triljarder sororitie-varianter som finns på skolan.
6: Aktivt. De flesta tycktes nämligen slutföra träningspasset med stånkande situps, alternativt frenetiska rygglyft.

Efter att ha blivit utstirrad i all min avkläddhet samt ha darrat i den somewhat 56-gradiga värmen i cirkus tre minuter pallade jag helt enkelt inte mer, och nästan störtade ut genom den trötta trädörren. Och vid synen av den  grälla, röda plastskylt som satt uppsatt på samma dörr insåg jag plötsligt att det ändå, all freakin globalization- oh- we´re-all-so-open-minded-världsmedborgare, för alltid kommer finnas vissa, avgrundsjupa skillnader mellan Fäderneslandet och Amerrikat. För skylten i fråga påvisade inte det traditionella klädförbudet (god no, hur skulle de då kunna sprida sina schvett-bakterier i hela bastun?) utan informerar dig, med den dumma självklarhet som bara amerikaner kan producera, om att det är

"Strictly forbidden to pour water on the rocks".

Vad, VAD mina vänner, skall man då göra i en bastu, om inte hälla vatten på stenarna? Hur värmer jänkarna egentligen denna "bastu"? Irakisk olja? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0